Pagina's

zondag 13 oktober 2013

Armwarmers

Het begint nu echt guur te worden buiten. De herfst komt met volle vaart het land binnen. En hoewel het nog te warm is voor handschoenen, vind ik het wel fijn als mijn handen op de fiets wat extra bescherming hebben. Daarom heb ik deze heerlijke armwarmers gemaakt.
Op de kleine breiring (24 pinnen)
Heel eenvoudig en binnen een paar uurtjes klaar.
Gemaakt met 2 kleuren wol. Een dikke zwarte wol (zeeman) en een dunne draad neon roze (action).
Je kunt natuurlijk alle soorten en kleuren wol gebruiken. Ik heb de armwarmers helemaal met deze kleuren tegelijk gedaan. Ik kan me ook voorstellen dat je bijvoorbeeld dwarsstrepen wilt met verschillende kleuren. Dan wissel je om de zoveel toeren gewoon van kleur. Maak er lekker je eigen ding van. Iets dat echt bij jouw past, of bij je outfit natuurlijk :)!!




















Lussen opzetten met de haaknaald. Dit geeft een mooiere afwerkrand.


  • 10 toeren : e-lus en averechte steek. Om en om. Pin 1 --> e-lus, pin 2 --> averecht, pin 3 --> e-lus, enz. Zo maak je de onderkant van de armwarmer.


Dan:

  • 25 toeren: Tricotsteek


  • Nu ben je toe aan het gat voor je duim:


3 pinnen tricotsteek (heel losjes) De lus van pin 2 op pin 3 en dan overhalen. De lus weer terugzetten op pin 2. Nu de lus van pin 1 op pin 2 zetten en overhalen. De lus gaat weer terug op pin 1. Om de toer af te breien haal je de werkdraad tussen pin 3 en pin 4 door en brei je verder in tricotsteek.

Bij het starten van de nieuwe toer doe je tricotsteek op pin 1, je wikkelt de lus 2 keer om pin 2 en haalt over. Dit doe je ook bij pin 3. De rest van de toer weer in tricotsteek. 

  • Nu heb je het gat voor je duim klaar en brei je nog 10 toeren in tricotsteek.


  • Nu brei je 3 toeren met e-lus en averechte steek. Om en om. Net als in het begin. De laatste 3 toeren brei je alleen met e-lussen. Zo wordt het iets smaller. Dat vind ik prettiger. 


  • Je bent nu bijna klaar!! Maar nu moet je nog afkanten. Gebruik hiervoor een haaknaald die past bij het draad datje gebruikt. In mijn geval was dat haaknaald nummer 5. Je haalt de haaknaald door de lus van de laatste pin (nummer 24) en haakt 2 losse. Dan haal je de lus van pin 23 en haakt een vaste. Zo ga je helemaal rond. Bij de laatste lus haak je dan nog een vaste en een halve vaste door de losse die je aan het begin hebt gehaakt. Je kunt het draad nu afhechten.


Vergeet niet een tweede armwarmer te maken. Er is geen verschil in links en rechts. Dat maakt dit patroon supermakkelijk!!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten